جدیدترین مقالات و تحقیق و پروژه های دانشجویی به صورت فایل ورد آماده گردید . مقالات مربوطه دارای منابع معتبر می باشد . جهت دنلود متن کامل مقالات بر روی لینک های زیر کلیک نمایید
تعیین مهریههای غیرمتعارف و غیرعقلایی
به دلیل فقدان قدرت بر تسلیم آن از نظر فقهی و حقوقی باطل انگاشته میشود و
از عوامل تداوم زندگی شویی به شمار نمیآید بلکه آثار نامطلوبی را درپی
خواهد داشت.
به همین جهت با توجه به جایگاه مهریه به عنوان یک سنت کهن
در سیرهی قولی و عملی ایمه وتفاوت نگرش مردم درزمان حال به تبیین و
روشنگری اقسام مهریه، صحت و بطلان آن، ماهیت فقهی و حقوقی آن، تفاوت مهریههای غیرمتعارف و غیرعقلایی و احکام مربوط به هر یک، علل افزایش میزان مهریه و… پرداخته شده است.
در
مقابل مرحوم سید مرتضی با استناد به روایتی، سقف مهریه را مهرالسنه
میداند و معتقد است که در صورت تعیین مهر زاید بر این میزان، خودبهخود
به مهرالسنه بر میگردد.
قرآن این عطیه و پیشکش را لازم میداند، قرآن
رموز فطرت را با کمال دقت رعایت کرده است و برای اینکه هر یک از زن و مرد
نقش مخصوص که در طبیعت از لحاظ علایق دوستانه به عهده آنها گذاشته شده،
فراموش نکند لزوم مهریه را تاکید کرده است.
جامعه اگر بخواهد پیوندهای
زناشویی استحکام پیدا کند، چارهای ندارد از اینکه همان راهی برود که قرآن
رفته است، یعنی قوانین فطرت را رعایت کند و از آن جمله نقش خاص هر یک از زن
و مرد را در مساله عشق در نظر بگیرد.
قانون مهر هماهنگی با طبیعت است
از این رو که نشانه و زمینه آن است که عشق از ناحیه مرد آغاز شدده و زن
پاسخگوی عشق اوست و مرد به احترام او هدیهای نثار او میکند.
قرآن در باب مهر، رسوم و قوانین جاهلیت را علیرغم میل مردان آن روز عوض کرد.
آنچه
خود قرآن در باب مهر گفت رسم معمول جاهلیت نبود که بگوییم قرآن اهمیتی به
بود و نبود مهر نمیدهد، قرآن میتوانست مهریه را به کلی منسوخ کند و مردان
را از این نظر راحت کند، ولی این کار را نکرد.
از آنجا که مهریه هدیه
است و هدیه نیز باید قابل پرداخت باشد آیا چشم یا قلب و جوارح انسان قابل
پرداخت است؟ مگر مهریه عندالمطالبه نیست، چگونه میتوان اعضای بدن شخصی را
مطالبه کرد ؟! این فکر که مهریه را باید در هنگام دعوا و جدا شدن گرفت فکری
واهی و اشتباه است.
شرعی و منطقی آن این است که داماد قبل از بردن عروس
به خانه خود این هدیه را پرداخت کند و حتی المقدور تا زمان استطاعت مالی
اش، نه هنگام جدایی که اسلحه و قدرتی برای زن شود.
منبع : مهریههای غیرعقلایی
همچنین علوم انسانی اسلامی مسیول پیادهسازی بایدها و نبایدهای
ارایهشده از سوی فقه حکومتی و سنجش وضعیت موجود با شاخصهای ارایهشده از
همان ناحیه است تا کنشهای کنشگران و زمینههای کنش آنها را به وضعیت مطلوب
برساند.
از طریق این نگاه، تقسیمبندی نوینی در حوزه علوم پیشنهاد میشود که انفکاک بین علوم انسانی و فقه حکومتی از بین میرود.
"محمدنقیب العطاس" یکی از موافقان و نظریهپردازان اسلامیسازی معرفت است.
وی با تبیین حقیقت علم و ایمان و انسان و جایگاه انسان در هستی به پیوند علم با انسان و دین پرداخت و علمدینی را تفسیر کرد.
انسانی و کاربردیغربی و فرایند اسلامیسازی علوم در این دیدگاه عبارت است از: ١. شناسایی عناصر کلیدی از علوماسلامی؛ ۲.
جایگزینی عناصر کلیدیاسلامی با غربی؛ ۳.
ابتنای علومطبیعی و کاربردی بر عناصراسلامی ۴.
دیدگاه
استقلال دو حوزه علم و دین از یکدیگر بر آن است تا از یک سو به تعارض این
دو حوزه معرفتی پایان دهد و از دیگر سو، بر نقش علم در اداره عرصههای
غیراختصاصی دین تاکید ورزد.
استاد جوادی آملی جداانگاری علم و دین را
محصول تصوری ناصواب از علم و دین، و تبیین نسبت واقعی علم و دین را در گرو
تعیین جایگاه عقل در درون هندسه معرفت دینی میدانند.
در این دیدگاه
عقل، همگام با قرآن و سنت، تامین کننده معرفت دینی است و از این رو، معرفت
عقلانی و دانش علمی از قلمرو معرفت دینی بیرون نبوده و هرگز در مقابل دین
قرار نمیگیرد.
در این دیدگاه عقل، در برابر نقل، قرار میگیرد، نه در برابر دین.
از این رو، از این منظر، علم یکسره دینی شده و چیزی به نام علم غیردینی وجود نخواهد داشت.
این مقاله بر آن است تا ضمن بر شمردن ارکان، مبادی و پیش فرضهای این نظریه، به کارکرد آن در تصویر علم دینی و اسلامی کردن علوم بپردازد.
منبع : علم دینی
این روزها بارها درباره دولت الکترونیک
میشنویم و یا در مطبوعات میخوانیم اما دولت الکترونیک چیست؟ دولت
الکترونیک در ایران در چه مرحلهای است؟ درگاه دولت الکترونیکی چه نقشی در
ارایه خدمات الکترونیک دارد ؟ دولت الکترونیکی( E-Government) کاربرد
فناوری اطلاعات( IT) برای بالا بردن کارایی و تعامل اطلاعات بین دولت با
دولت، دولت با شهروندان و دولت با شرکتها است.
با این کار مردم
میتوانند خدمات الکترونیکی که دستگاههای دولتی به صورت جداگانه و مجزا
ارایه میدهند را در یکجا دیده و از آن استفاده کنند.
مهمترین چالش
پیش روی کارگزاران بخش عمومی و دولتی، پاسخ به خواستهها و انتظارات در
حال تغییر شهروندانی است که بخش عمومی، مشروعیت خود را از وجود آنها کسب
میکند و از طرفی با گسترش روزافزون علوم و نیز به کارگیری سریع اینترنت
در تمام ابعاد زندگی انسان و به تبع آن بالا رفتن سطح توقعات مردم از
دولتها، مباحث جدیدی جهت پاسخگویی بهتر، سریعتر و دقیقتر به مردم مطرح
شده است که یکی از آنها موضوع دولت الکترونیک میباشد.
برخی از مفاهیم
نوپیدا در عرصهی سیاست، همانند جهانیشدن، دهکدهی جهانی، دولت
الکترونیک، فضای مجازی، دموکراسی سایبر، جامعهی مدنی مجازی، سبب شدهاند
عملکرد دولتها دچار تغییر شود.
اما، دلیل نخستین حکومتگری، در دوران دولت الکترونیک، تغییر چهره داده و به مقولهای سهپایه( حقانیت، قانونیت، کارآمدی) تبدیل شده است.
ولی، بهجای پرسش «چرا از یک حکومت باید اطاعت کرد»، امروزه این پرسش که «چگونه یک حکومت پابرجاتر میشود»، درستتر است.
اگر
در دوران هژمونی رویکرد کلاسیک سیاست، این جنبههای سخت قدرت بود که بر
پیوند فرمانبران و فرمانروایان، حاکم بود، اکنون، در دوران نوظهور
مجازیشدگی و سایبریشدن سیاست، افزون بر قدرت سخت، دولتها از قدرت نرم(
تبلیغ، نفوذ، جلوه، ادغام، نمایش، جاذبه، ذهنیتسازی) برای پایایی خود،
بهره میگیرند.
دولت الکترونیکی، حاصل استفاده از فناوری اطلاعات و
مدیریت فناوری اطلاعات است که با پیاده کردن آن در سطح دولت، از نظر کارایی
و اثربخشی سیستمهای دولتی و نحوه خدمات رسانی تغییراتی شگرف ایجاد
میشود که رضایت مردمی را در سطح وسیعی به دنبال خواهد داشت.
در این
نوشتار با تشریح این مفهوم جدید جهانی، سعی شده است اهمیت دولت الکترونیکی
و اجتناب ناپذیر بودن آن در جامعه اطلاعاتی، اهمیت پاسخگویی به نیازهای
مردمی، اهمیت دیدگاه مردم نسبت به دولت و بالعکس و نهایتا فرایند ایجاد
دولت الکترونیکی و مشکلات به کارگیری آن تشریح شود.
منبع : دولت الکترونیک
آموزش الکترونیکی، نظام آموزشی نوینی است که در آن، تمامی فرایند آموزش و یادگیری بهوسیله فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت میگیرد.
انعطافپذیری فوقالعاده، دانشجومحوری، و وابسته نبودن به محدودیتهای مکانی و زمانی از ویژگیهای اساسی آموزش الکترونیکی است.
برای راهاندازی دورههای موفقیتآمیز آموزش الکترونیکی
و در نهایت تحقق ایده دانشگاه مجازی نیاز به تهیه و برقراری زیرساختهای
انسانی، فناورانه، پداگوژیکی، اداری، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، و اقتصادی
امری بدیهی است.
هدف این مقاله تعریف و اصطلاحشناسی آموزش الکترونیکی،
تاریخچه فناوری آموزش الکترونیکی، تشریح ویژگیها، زیرساختهای لازم، و
موانع آموزش الکترونیکی با تاکید بر وضعیت آموزش الکترونیکی در ایران است.
با
ورود کامپیوتر به زندگی انسانها و به موازات آن گسترش شبکه اینترنت،
بسیاری از تعاریف و خدمات اجتماعی تغییر یافته و یا به سمت تحول بنیادی در
حرکت است، و هر روزه تاثیرات این دگرگونیها در زندگی روزمره ما بیشتر
نمایان میگردد.
این جهان مجازی،که پدیده هزاره سوم تمدن بشری است، در ابتدای راه خود دستاوردهای کم نظیری برای جوامع امروزی به ارمغان آورده است.
آموزش الکترونیکی یا E-Learning بهطور خلاصه عبارت است از استفاده از IT فناوری اطلاعات) در امر آموزش.
این کار عمدتا از طریق نرمافزارها، یا اینترنت، یا تلفیقی از این دو صورت میپذیرد.
آموزش
الکترونیکی یا E-Learning بهطور خلاصه عبارت است از استفاده از IT فناوری
اطلاعات) در امر آموزش.این کار عمدتا از طریق نرمافزارها، یا اینترنت، یا
تلفیقی از این دو صورت میپذیرد.
شبکهای عظیم اطلاع رسانی، فروشگاه و
بنگاههای بزرگ اقتصادی، موتورهای قوی جستجوی اطلاعات، موسسات و
انجمنهای مجازی و….. به جرات میتوان گفت یکی از بزرگترین دستاوردهای آن
آموزش الکترونیکی( E-learning) است رویکرد گسترده به سوی آموزش اکترونیکی
خود گواه این است که سیستم نوین آموزش الکترونیکی فواید و مزایای منحصر به فردی را برای افراد، سازمانها ومراکز آموزشی به همراه دارد.
شیوه
نوین آموزش الکترونیکی با بکار گیری آخرین دستاوردهای عصر فناوری اطلاعات و
ارتباطات پارادایمهای جدیدی را خلق کرده است بهطور کلی منظور از
E-Learning یا آموزش الکترونیکی بهرهگیری از سیستمهای الکترونیکی مثل
کامپیوتر، اینترنت، دیسکهای چندرسانهای، نشریههای الکترونیکی و
خبرنامههای مجازی نظایر اینهاست که با هدف کاستن از رفت و آمدها و
صرفهجویی در وقت و هزینه و در ضمن یادگیری بهتر و آسانتر صورت میگیرد.
منبع : آموزش الکترونیکی