کودک شناسی

کودک شناسی

کودک شناسی

کودک شناسی

جو سازمانی

جو سازمانی

جو سازمانی با ابعادی تعیین‌کننده در سازمان( مانند ساختار سازمانی، ارتباطات، پاداش، تعهد سازمانی، ریسک‌پذیری و کار گروهی) ازجمله مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر نوآوری به‌شمار می‌آید.
تحقیق نشان داد اگرچه از میان هفت متغیر جو سازمانی( با بررسی ضرایب معنی‌داری برای روابط مفروض شده) تنها تاثیر چهار متغیر تعهد سازمانی، ریسک‌پذیری، کار گروهی و ارتباطات سازمانی بر نوآوری تایید شد؛ اما بین جو سازمانی و نوآوری رابطه‌ی هم‌بستگی مستقیم و مثبتی وجود دارد.
به منظور گردآوری داده‏‌ها از دو پرسشنامه جو سازمانی و پرسشنامه محقق ساخته روحیه کارآفرینی استفاده شده است.
۴) میان شاخصهای جو سازمانی( صمیمیت، عدم جوشش، بازدارندگی) با روحیه کارآفرینی درسطح p£۰.۰۵ رابطه معناداری وجود دارد، اما میان سایر شاخصهای جوسازمانی( روحیه، کناره گیری، نفوذ، تاکید بر تولید، مراعات) با روحیه کارآفرینی رابطه معنادار وجود ندارد.
۵) میان جو هنرستانها و دبیرستانها در ایجاد روحیه کارآفرینی رابطه معنادار وجود ندارد.
عدم احساس تعهد و تعهد سطح پایین، نتایج منفی را برای فرد و سازمان به دنبال دارد؛ ازجمله نتایج، ترک خدمت، غیبت زیاد، بی میلی به ماندن در سازمان، کاهش اعتماد مشتریان و کاهش درآمد می‌باشد.
بنابراین تعهد به سازمان در کارکنان بیمارستان که در راستای تولید محصولی بنام «حفظ، بازگشت و ارتقای سلامت انسانها» گام بر می‌دارند اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه جو سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان و مدیران بود که یک سازمان را از سازمان دیگر متمایز می‌سازد.
یافته‌ها: جو سازمانی تاثیر مثبت و معنی داری بر تعهد سازمانی کارکنان و مدیران دارد.
از بین مولفه‏‌‌های جو سازمانی، روحیه گروهی، صمیمیت، علاقمندی، ملاحظه گری و نفوذ و پویایی رابطه مثبت و مزاحمت و تاکید بر تولید رابطه معکوس و معنی داری با تعهد سازمانی دارند.
کلیه ابعاد تعهد سازمانی( عاطفی، مستمر و هنجاری) نیز رابطه مثبت و معنی داری با جو سازمانی دارند.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‏‌‌های پژوهش حاضر، بهبود در جو سازمانی می‌تواند باعث افزایش تعهد کارکنان و مدیران به سازمان شود و می‌تواند پیوسته منجر به حفظ توانایی‏‌ها و مزایای رقابتی سازمان گردد.

منبع : مقاله جو سازمانی