کودک شناسی

کودک شناسی

کودک شناسی

کودک شناسی

آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی

بازاریابی رابطه مند

دوشنبه 20 خرداد 1398 10:59 ب.ظ

بازاریابی رابطه مند، فرایند مستمر جهت شناسایی و ایجاد ارزشهای جدید برای مشتریان است که در آن منافع دو جانبه مورد توجه قرار دارد و این منافع در طول دوره عمر مشتری با او تقسیم می‌شود.
یکی از ابزارهای ایجاد روابط بلند با مشتری استفاده از بازاریابی رابطه مند می­ باشد، ولی در حال حاضر با توجه به رقابت شدید بین سازمان­های تجاری، تنها استفاده از رویکرد بازاریابی رابطه مند کافی به‏نظر نمی­رسد.
در این تحقیق تاثیر عناصر بازاریابی رابطه مند را با تلفیق دو نوع بازاریابی یعنی بازاریابی حسی و بازاریابی حمایتی بر وفاداری مشتریان مورد بررسی قرار داده­ایم.
سازمان‏‌ها با درکی که از اهمیت رضایت مشتری کسب کرده اند، به تدریج در حال فاصله گیری از بازاریابی سنتی و گرایش به سمت بازاریابی رابطه مند می‌باشند.
مقاله حاضر یک مطالعه توصیفی است که به روش همبستگی از نوع رگرسیون چند متغیره انجام شده است و جامعه آماری آن ١۶۰ نفر از مشتریان بانک سامان در شهرستان اصفهان می‌باشد.
نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که به ترتیب الویت، شایستگی( ۲۵۳/۰ )، ارتباطات( ۲۰۴/۰ )، اعتماد( ١۳۶/۰) و مدیریت تعارض( ۰۹۵/۰) بر رضایت مشتری از خدمات بانک سامان رابطه داشته، اما تعهد رابطه معناداری با رضایت آن‏‌ها نداشته است.
امروزه موسسات و شرکت‌‌هایی موفق‌تر هستند که رضایت مشتریان خود را بیشترتامین کنند، چرا که سازمان‏‌ها به مشتریان خود وابسته‏‌اند به همین دلیل باید نیازهای آنان را درک کنند و خواسته‏‌‌های آنا را برآورده سازند و سعی کنند از انتظارات آنان پیشی بگیرند.
با افول بازاریابی معامله‌ای و ظهور بازاریابی رابطه مند، شرکت‏‌ها برآنند تا با بهره گیری از استراتژی‏‌‌های بازاریابی رابطه مند، روابط مستحکمی با مشتریان ارزنده و خوش آتیه خود ایجاد کنند و از این طریق مزیت ناملموس و پایداری کسب نمایند.
در این مقاله بعد از مقدمه، شکل گیری بازاریابی رابطه مند و سپس تعاریف و مفاهیم استراتژیکی و تاکتیکی آن و دلایل رشد آن و اجزا و عوامل آن و استراتژی‏‌ها و عوامل موثر در موفقیت استراتژی‏‌ها و سطوح بازاریابی رابطه مند و همچنین مزایای بازاریابیرابطه مند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منبع : مقاله بازاریابی رابطه مند


آموزش الکترونیکی

دوشنبه 20 خرداد 1398 10:55 ب.ظ

به عبارت دیگر محتوای دوره آموزشی با استفاده از انتقال متن، صدا و تصویر به فراگیر ارایه می‌شود تا با بهره گیری از ارتباط دو سویه بین فراگیران و اساتید یا بین خود فراگیران، برگزاری دوره‏‌‌های آموزشی در بالاترین سطح از هر مکان و در هر زمانی میسر شود.
آموزش الکترونیکی به صورت دوره‏‌‌های همزمان( synchronous) یا غیر همزمان( asynchronous) ارایه می‌شود.
در آموزش همزمان همه کاربران بهطور مستقیم از طریق ابزارهای فناوری مانند چت، ویدیوکنفرانس و فضاهای کلاس مجازی با یکدیگر در ارتباطند، در حالی که در آموزش ناهمزمان، مانند ارتباط از طریق محتوا، انجمن ها، تکالیف، پست الکترونیکی، ارتباط آموزشی با تاخیر برقرار می‌شود .
جهت تایید صحت مولفه‏‌ها از تکنیک دلفی استفاده، ۳ عامل اصلی( مقوله )، ١۷ عامل فرعی( ملاک) و ١۶۰ گزاره مفهومی( شناسه) استخراج و الگوی مفهومی پژوهش ارایه گردید.
در مرحله کمی، از جامعه آماری اعضا هیات علمی دانشگاه پیام نور با روش کوکران نمونه ۳۶۰ نفری انتخاب و پس از تعیین روایی محتوایی و صوری، پرسشنامه محقق ساخته اجرا گردید.
مقدار( GOF) الگوی پژوهش برابر ۰.
انتقال مفاهیم از طریق کلیه وسایل الکترونیکی از قبیل اینترنت، اینترانت، نوارهای صوتی/ تصویری، پخش ماهواره‌ای تلویزیون‌های محاوره‌ای و لوح‌های فشرده». با توسعه شبکه جهانی اینترنت، شاهد تحولات گسترده‌ای در جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی انسان هستیم.
واژه‌هایی نظیر E-Books، E-Commerce، E-Bussiness و بالاخره E-learning تا چند سال پیش مفهوم روشنی برای ما نداشتند اما حالا دیگر واژه‌های شناخته‌شده‌ای هستند و به سرعت در حال تغییر جنبه‌های مختلف زندگی انسان می‌باشند؛ اما همان‌گونه که در E-Commerce هدف، برداشتن قیدوبند فاصله و زمان بین خریدار و فروشنده است و همان‌گونه که در E-Bussiness قصد برداشتن محدودیتی به نام اداره و محل ثابت کار را داریم و سعی می‌شود بجای فرستادن کارمند یا کارگر به محل کار، کار را به نزد کارمند بفرستیم، فلسفه اصلی پیدایش E-learning نیز برداشتن محدودیت‌های ناشی از زمان و مکان از امر آموزش و ارایه آموزش مستقل از زمان، مکان، فرهنگ و زبان است.
در E-learning سعی براین است تا بجای آوردن فراگیر به محل آموزش، آموزش را به منزل فراگیر بفرستیم.
اینترنت دارای این قابلیت است که به گوشه و کنار کشور نفوذ کند و وسیله مناسبی برای انتقال آموزش کیفی و مقرون‌به‌صرفه است.
تلفیق این خصیصه با خصیصه محاوره‌ای بودن سیستم‌های آموزش به کمک کامپیوتر می‌تواند نقش بسزایی را در انتقال آموزش به گروه‌های وسیعی از جامعه بازی کند.

منبع : مقاله آموزش الکترونیکی

تعارضات شکلی قوانین دیوان کیفری بین المللی با جمهوری اسلامی ایران

تعارضات شکلی قوانین دیوان کیفری بین المللی با جمهوری اسلامی ایران

اهمیت دادگاه در آنست که صلاحیت رسیدگی به جرایم بین المللی شامل: «جرایم جنگی»، «جنایت علیه بشریت»، «نسل کشی» و «تجاوز» در حوزه کشورهای عضو، بدون توجه به این که توسط چه کسانی صورت گرفته است را دارد.
در مورد جنایت نسل زدایی و مصادیق آن، با توجه به الحاق ایران به کنوانسیون منع نسل زدایی( قانون اجازه الحاق دولت ایران به قرارداد بین المللی جلوگیری از کشتار جمعی( ژنوسید) مصوب۳۰/۹/١۳۳۴ )، مشکلی در الحاق به دیوان برای کشور متصور نیست.
در مورد جنایات جنگی با توجه به اینکه هنوز ایران به دو پروتکل الحاقی به کنوانسیون‏‌‌های ژنو ملحق نشده؛ الحاق به دیوان صرف نظر از تعهدات بین المللی فعلی ایران، متضمن قبول تعهدات اسناد مزبور است.
در مورد جنایت نسل زدایی و مصادیق آن، با توجه به الحاق ایران به کنوانسیون منع نسل زدایی( قانون اجازه الحاق دولت ایران به قرارداد بین المللی جلوگیری از کشتار جمعی( ژنوسید) مصوب۳۰/۹/١۳۳۴ )، مشکلی در الحاق به دیوان برای کشور متصور نیست.
جمهوری اسلامی ایران نیز ازجمله کشورهایی است که در جریان مذاکرات مربوط به تهیه و تدوین اساسنامه این دیوان مشارکت فعال داشته و در برخی موارد با هماهنگی با سایر کشورهای اسلامی، موارد خاصی را در اساسنامه گنجانده؛ اما هنوز جمهوری به صورت قطعی اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری را نپذیرفته است.
بحث عضویت یا عدم عضویت ایران در دیوان بین‌المللی کیفری از مهم‌ترین مباحث مجامع و محافل علمی و دانشگاهی است.
برخی به استناد تعارض مقررات اساسنامه با احکام اسلام و قوانین جمهوری اسلامی ایران به عدم عضویت ایران در دیوان مذکور اعتقاد دارند و برخی دیگر با این استدلال که بین مفاد اساسنامه و احکام اسلام و قوانین جمهوری اسلامی ایران تعارض وجود ندارد یا اگر وجود دارد، راهکارها و راه‌حل‌هایی برای آن پیش‌بینی شده است به عضویت ایران در دیوان مذکور اعتقاد دارند.
بدین جهت ابتدا به معرفی دیوان می‌پردازیم و سپس موضوع اصلی که همان مطالعه تطبیقی «جرایم» و «مجازات‌ها» است مطرح خواهد شد.
دو سوال اساسی که باید در پی پاسخ گفتن به آن‌ها باشیم عبارتند از: ١. آیا مواردی که در اساسنامه دیوان به عنوان «جرم» ذکر شده در قوانین جزایی جمهوری اسلامی ایران نیز «جرم» محسوب شده است یا خیر؟ ۲.
آیا مجازات‌های مقرر برای جرایم مذکور در اساسنامه دیوان با مجازات‌های مقرر در قوانین جمهوری اسلامی ایران مطابقت دارند یا خیر ؟

منبع : مقاله تعارضات شکلی قوانین دیوان کیفری بین المللی با جمهوری اسلامی ایران

مقاله اخلاق مدیریتی

مقاله اخلاق مدیریتی

علم مدیریت به دلیل ماهیت استراتژیک آن در کمک به تصمیم گیری در حوزه انسانی نسبت به سایر علوم از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که هر تصمیم در این حوزه می‌تواند بر اقشار مختلف جامعه، محیط و طبیعت اثرگذار باشد.
به منظورتبیین اهمیت اخلاق در مدیریت و نقش بسیار حساس آن در اداره امور بایستی به این نکته اشاره کرد که بسیارند افرادی که به لحاظ داشتن علم و تجربه( دانش و مهارت) مناسب احراز پست پر مسیولیت مدیریت می‌باشند اما به لحاظ اخلاقی نبودن رفتارشان قادر به اداره امور و هدایت نیروی انسانی تحت نظارتشان نبوده و گرفتار مصایب و مشکلاتی شده و درمسیر حرکت با ناملایمات و ناکامی‌‌هایی مواجه می‌شوند.
توفیق در مدیریت نه تنها مستلزم داشتن صلاحیت‏‌‌های علمی و اخلاقی است، بلکه رهبری و مدیریت حق کسانی است که از چنین قابلیت‌‌هایی بهره مند هستند اما به عللی از حق خودمحروم شده اند.
بنابراین اخلاق مدیریت عبارت است از ملکات نفسانی انسان، از آن جهت که اداره امور جمعی از انسان‏‌ها را در نیل به اهداف معین، عهده دار است و موضوع اخلاق مدیریت عبارت است از نفس انسان مدیر.
علم مدیریت به دلیل ماهیت استراتژیک آن در کمک به تصمیم گیری در حوزه انسانی نسبت به سایر علوم از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که هر تصمیم در این حوزه می‌تواند بر اقشار مختلف جامعه، محیط و طبیعت اثرگذار باشد.
در قطب منطقی مدل‏‌‌های پایه‌ای تحقیق در عملیات، در بحث ذهنیت استفاده از مدل‏‌‌های تصمیم گیری چند معیاره( MCDM) و در بحث اخلاق مواردی چون توسعه پایدار، عدالت اجتماعی، آلودگی، ضایعات، تعهدات زیست محیطی، مدیریت مواد خام مطرح می‌شود.
پذیرش راه حلهای اخلاق مدیریتی به مرور زمان سبب اعتماد، تعهد و تلاش می‌شود که هر سه این عوامل برای موفقیت سازمان الزامی هستند.
مبانی نظری پژوهش بیانگر آن است که بین اخلاق مدیریتی و تعهد سازمانی کارکنان رابطه مثبت و مستقیمی وجود دارد.
رهبری اخلاقی و نقش کلیدی آن در شکل دادن به هنجارهای اخلاقی و فرهنگ سازمان از مباحث حایز اهمیت است.
از موارد دیگر که در اداره گروهی و مدیریت اخلاقی سازمان مطرح است، نیاز شورای هدایت کننده در جهت تداوم دیدگاه مشخص برای مدیران ارشد متمرکز می‌باشد.
تکنولوژی اطلاعات نیز به مباحثی مثل حریم خصوصی فرد و سو استفاده بالقوه از منابع تکنولوژی اطلاعات سازمان‌ها از سوی افراد مربوط است که می‌تواند در اخلاق حرفه‌ای مدیریت مورد توجه قرار گیرد که این مقاله عهده‌دار بررسی آن است.

منبع : مقاله اخلاق مدیریتی

ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ‬‬‬ و اﻧﻮاع آن

ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ‬‬‬ و اﻧﻮاع آن

در این مقاله در ابتدا ساختار و مفاهیم آن تعریف و سپس ابعاد و انواع ساختار سازمانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در پایان تعدادی از مدل‏‌‌های ساختاری و عوامل تعیین کننده ساختار سازمان معرفی می‌شوند.
هر سازمان با توجه به نیازها و گستردگی خود، یک ساختار سازمانی را برای ادامه‌ی فعالیت‌هایش بر‌می‌گزیند که هرکدام دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود هستند.
نتیجه حاصله شبکه پیچیده‌ای از روابط گزارش دهی بین پروژه‏‌ها و وظایف است.
برای مثال یک شرکت ممکن است عملیات تولیدی خود را در چند متطقه جغرافیایی تقسیم و در هر منطقه یک کارخانه احداث کند.
این کار به شرکت اجازه می‌دهد به نیازهای مشتریان منطقه‌ای پاسخگو بود و هزینه حمل ونقل را کاهش دهد.
مردم هر منطقه از کشور ممکن است نیازها و سلیقه‏‌‌های خاصی داشته باشند.
چزا که سازمان دیگر به آن شکل سنتی خود که کاملات دارای مجموعه‌ای از دارایی‏‌‌های فیزیکی قابل رویت است وجود ندارد.
وقتی که محیط شرکت کاملا بی ثبات است و انتظار آن است که این بی ثباتی تدوام یابد و نیز در شرایطی که به نو آوری و پاسخ سریع به تغییرات به میزان زیادی نیاز است، مفیدترین ساختار، نوع شبکه‌ای است.
دوره زمانی فعالیت بهطور قطع معین نبود در چنین ساختاری قوانین و مقررات محدودی وجود دارد.
قوانین و مقررات موجود بسیار منعطف و نامدون هستند.
خود انعطاف پذیری مستلزم آن است که رسمی سازی صورت نگیرد.
مطالب فوق خلاصه‌ای از کتاب‏‌‌های ارزشمند استیفن رابینز ترجمه دکتر اعرابی و دکتر پارساییان و بازآفرینی سازمان دکتر سعادت می‌باشد که توسط آقای غضنفری صورت گرفته است.
ساختار سازمانی چیست ؟ ساختار سازمانی به عنوان سیستمی تعریف می‌شود که با استفاده از آن، سلسله مراتب درون سازمان را تعیین می‌کنیم.
این سیستم، هر شغل و سمت، کارکرد آن و طرفی که باید به آن جواب پس بدهد را مشخص می‌کند.
در نتیجه، ساختاری به وجود می‌آید که می‌تواند به تحقق اهداف سازمان کمک کند.
ساختار سازمانی انواع مختلفی دارد.
از یک طرف ساختار باسابقه وظیفه‌ای را داریم، و در کنار آن، ساختار بخشی، ساختار ماتریسی و ساختار وظیفه ای-مسطح.
هر یک از این ساختارهای سازمانی، نقاط قوت و ضعف خاص خودش را دارد و چه بسا فقط برای شرکت‏‌‌های خاص یا در دوره خاصی از فعالیت آنها کاربرد داشته باشد.

منبع : مقاله ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ‬‬‬ و اﻧﻮاع آن

رسانه

رسانه

در این مقاله در راستای تبیین تاثیر رسانه‏‌‌های جهانی بر هویت فرهنگی جوانان، نخست مفهوم جهانی شدن و فرایند آن تشریح و سپس به مفهوم هویت اشاره نموده و دیدگاه جامعه شناسان معاصر را در این رابطه مطرح و در ادامه ضمن توصیف رسانه‏‌‌های جهانی و ترسیم وضعیت کنونی آن در ایران وجهان، به نقش رسانه‏‌‌های جهانی در هویت فرهنگی جوانان اشاره نموده ودر خاتمه با توجه به‏نظرسنجی به عمل آمده از دانشجویان رشته‏ی ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در خصوص موضوع نتایج حاصله از تحقیق ارایه شده است.
واژه­های کلیدی: فرهنگ، رسانه‏‌‌های جهانی، اینتر نت ،ماهواره، هویت فرهنگی جوانان ،زبان،آداب و رسوم،دین مقدمه امروزه وسایل ارتباط جمعى در تمامى کشورها نقش حساس و مهمى را در زمینه هاى مختلف ازجمله سیاسى، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگى ایفا مى کنند.
از رایج ترین و شناخته شده ترین کاربردهاى ماهواره، تقویت فرستنده هاى رادیویى و تلویزیونى است که با استفاده از آن‏‌ها مى توان کشورهاى دور دست و حتى قاره‏‌ها را زیر پوشش برنامه هاى رادیو و تلویزیون درآورد.
ابتدا با تشریح مفهوم رسانه‏‌‌های اجتماعی و ویژگی‏‌‌های این فناوریهای نوین ارتباطی، یک طبقه بندی از رسانه‏‌‌های اجتماعی در قالب هفت بلوک( هویت، گفتگو، درمیانگذاری، حضور، روابط، اعتبار و گروه) ارایه نمود و در نهایت چالش‏‌‌های و فرصتهای ایجاد شده از استفاده گسترش روز افزون از رسانه‏‌‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.
رسانه‏‌‌های جمعی به اشکال مختلف همه افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهند اما تاثیر آنها بر نهاد خانواده غیرقابل انکار و بسیار عمیق می‌باشد.
خانواده به عنوان اصلی‌ترین نهاد جامعه و مهمترین گروهی که فرد به عضویت آن در می‌آید و در آن اجتماعی می‌شود به شدت تحت تاثیر رسانه‏‌‌های جمعی قرار گرفته و ساختار و ماهیت و چگونگی روابط اعضای آن دچار تغییرات بسیار زیادی شده است.
حضور پررنگ رسانه‏‌‌های جمعی در زندگی انسان امروزی همواره با مخاطراتی همراه بوده است و در برابر فواید و تاثیرات مثبت آسیب‏‌‌های بسیاری را نیز به بنیان خانواده وارد نموده است.
بخشی از مشکلات خانوادگی از قبیل انزوا، خشونت خانوادگی و جرایم،اختلافات، اعتیاد، طلاق، خیانت و مشکلات عاطفی و روحی و روانی تحت تاثیر رسانه-‏‌‌های جمعی و الگوبرداری از برنامه‏‌‌های آنها بوجود آمده است.
در مقاله حاضر سعی بر این است که تاثیرات و آسیب‏‌‌های رسانه‏‌‌های جمعی بر خانواده را با توجه به واقعیت‏‌‌های جامعه امروز و با استفاده از نظریات جامعه شناسانه به روش کتابخانهای مورد بررسی قرار گیرد.

منبع : مقاله رسانه